خوش آمدید

روستای کند علیا و سفلا

غار موزه وزیری

جمعه: 22 مرداد 95

سفر یکروزه به شهرستان لواسان از توابع استان تهران برای بازدید از غار موزه وزیری و روستای امامه در تاریخ بیست و دوم مردادماه 1395 به همت جمعیت زنان خورشید انجام شد. در حوالی ساعت 6:10 از دفتر حرکت کردیم. در مسیر بیست و دو نفر همسفر گوش سپردیم به صدای دوستی که برایمان از مقصد می گفت. اطلاعاتی از روستای کند علیا و سفلا و غار موزه ی استاد وزیری.

حوالی ساعت 8:30 به غار موزه رسیدیم. در نگاه نخست غار موزه شبیه خانه باغی بود که توسط فردی با سلیقه و خوش قریحه طراحی و تزیین شده است. ورودی این مکان با قوطی های خالی نوشابه به صورت ریسه ای تزیین شده بود که به بازدیدکننده نوید بازدید از مکانی متفاوت را می داد که این انگاره با ورود به محوطه شدت می گرفت.

استفاده دوباره از لوازم مستعمل با کاربردی جدید و نمایش آثاری فاخر اساس برپایی غارموزه بود. استاد ناصر هوشمند وزیری مبتکر و مجسمه ساز و طراح، گردآورنده و سازنده ی تمامی آثار موجود در مجموعه، با موهای سپید و چهره ای سرزنده، شاداب و با انگیزه و کلاهی لبه دار با سه پرقهوه ای رنگ، در تمامی مدت بازدید هم زمان با تکمیل کارهای ناتمام خود، با بازدیدکنندگان در حال گفتگو بود و چند سخنرانی کوتاه برای جمع بازدید کننده ایراد کرد.

صبحانه در آلاچیق فاخر غار موزه با دیواره هایی چشم گیر از ریسه های دکمه، درب نوشابه و نگین و سقفی از خرچنگ های تاکسدرمی شده، با پنیر، حلوا  و گوجه و خیار و چای صرف شد . افراد گروه خودشان را به هم معرفی کردند، جالب اینکه بعضی ها با هم آشنایی دیرینه داشتند. سپس همراهان جمعیت به گوشه و کنار مجموعه سرکشیدند. فضای بیرون از غار، باغ مانند و دارای چندین محوطه برای نشستن بود.

طنازی در نام گذاری آثار از نکات قابل توجه ی مجموعه بود:

• اندیشگاه . آبنمای شیرتوشیر: تعدادی توالت فرنگی مستعمل و تزیین شده، اندیشگاه وحوضچه ای که آب آن توسط تعداد زیادی شیرآلات مستعمل خانگی تأمین می شد. آبنمای شیرتوشیر نامیده شده بود که در زبان پارسی جامعه ی امروز در زمره کنایه های طنزآمیز قرار دارند.
    • محوطه صخره نوردی: این محوطه روی دیواره ی بنایی در کناره غار واقع شده بود که روی دیوار دستگیره برای تسهیل بالا رفتن از دیوار قرار داشت. در صورتی که صخره نوردان حرفه ای از مجموعه بازدید کنند، این بخش برای آن ها جذابیت بسیاری خواهد داشت.
    • پله های آمفی تئاتر: این پله ها با نقش ها و نگاره های آینه به آمفی تئاتر ختم می شد.
    • نگارخانه: در این بخش آثار و صنایع دستی به فروش می رسید.
    • دهانه ی شیر: ورودی غار به شکل صورت شیری با دهان باز بود که بازدیدکننده ها را یکی یکی می بلعید. محیط داخلی غار با نور کم و حالت تو در تو و مرموز، و وجود آثار به اشکال مختلف، وجهه منحصر به فردی به آثار داده بود.
    • در طبقات قرار گرفته روی غار نیز مجسمه هایی از جنس و مواد و لوازم گوناگون قرار گرفته بود از جمله
    • مجسمه هایی به شکل حیوان و انسان.
    • پناهگاه و خانه درختی: با پله هایی هیجان انگیز که نیمی از آن ها چوبی و نیمی فلزی بود، به استراحتگاهی رسیدیم که بر کل مجموعه اشراف داشت. نکته جالب، وجود یک زیرسیگاری پُر روی هر میز در اقصی نقاط محوطه بود.یاد گرفتیم چگونه بهتر و زیباتر طبیعت مان را دوست داشته باشیم و دست نوازش بر آن بکشیم. از کنار زباله های رها شده در طبیعت بی تفاوت نگذریم.

مجسمه ها و آثار غالبا در ستایش زن، هنر و طبیعت بودند که سخنان استاد هوشمند وزیری هنگامی که به تکریم زن و توانمندی ها و اثر وی پرداخت، نیز موید این گرایش بود. جمله زیر نیز بارها در مسیر بازدید به چشم می خورد که بیان گر برابری انسان ها، فارغ از دین آنها، از دید استاد بود.

پس از بازدرید از غار موزه، مقداری از انگورهای باغچه ی جمعیت و کتابی از یکی از نویسندگان ورامینی به استاد هدیه دادیم، پر از عکس گروهی و به سمت بوجان رفتیم. در روستای بوجان، امام زاده ای در حال تعمیر بود، همان امام زاده ای که سریال "تنهایی لیلا" در آنجا بازی شده بود. اندکی در آن جا توقف کردیم، در جوار درخت چنار قدیمی و بزرگ که مردم منطقه می گویند 800 ساله است، روی نیمکت های سنگی نشستیم. زمانی را به بازی های فکری و پانتومیم پرداختیم. حظی بردیم از چنار و به سمت روستای امامه حرکت کردیم تا ناهار را کنار رودخانه و با زمزمه آب میهمان باشیم. در مسیر از روستاهای ناصرآباد و راحت آباد گذشتیم. مسیر پرپیچ رو به بالای روستای امامه را پشت سر گذاشتیم.

روستای امامه از روستاهای بزرگ دهستان رودبار قصران از شهرستان شمیرانات است. امامه دو آبادی در کنار هم است یکی سفلی (پایین) و دیگری علیا (بالا). این روستای مرتفع و کوهستانی و سردسیر در دامنه ی جنوبی البرز مرکزی است که آبش از رودمحلی و قنات و چشمه تأمین می گردد. در امامه قلعه‌ای استوار وجود داشته که ظاهراً به وسیله مازیار یا مرداویج زیاری به وجود آمده است و بقایای برج و باروها و بدنه آن هنوز پابرجا و نمایان است.

گروه دو تخت به هم چسبیده واقع در روی یک جوی کوچک را برای صرف ناهار برگزید، با همدلی هر کسی میزبان دیگری شد و غذایمان را با هم میل کردیم.در روبروی ما قلعه مازیار استوار تماشایمان می کرد.

جانمان قوت گرفت. دسته ای در مسیر رودخانه حرکت کردند و دسته ای نیز مسیر روستای امامه را برگزیدند. پیاده روی.

برای رسیدن به امامه نیم ساعتی پیاده روی کردیم . در امامزاده ی شاهزاده حسین (ع) نماز خواندیم و استراحت کردیم. بر اساس شجره نامه موجود در حرم، آن حضرت از نوادگان امام موسی‌کاظم(ع) است. این بقعه شامل بنای آجری ساده با پوشش سقف شیروانی و ضریح کوچک چوبی است. بر اساس کتیبه سر در ورودی، بنای امامزاده در سال ۱۳۲۸ هجری شمسی مرمت گردیده است. قدمت بنای اولیه این بقعه متعلق به قرن نهم هجری است و در فهرست آثار تاریخی فرهنگی سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

محصول هوس انگیز این روستا، همان آلبالوهای پرتمنایی هستند که دلشان می خواست با ما به ورامین بیایند و ما هم دست رد به سینه این ترش ملس های نازنین نزدیم.

همه همسفران در کنار رودخانه جمع شدیم . گفت و گو و صرف تنقلات داشتیم و با توافق دوستان با دو ساعت تاخیر و البته در ترافیک به ورامین برگشتیم.

فرصت کوتاه بود و سفر کوتاه بود

اما یگانه بود و هیچ کم نداشت(احمد شاملو با تصرف)

جا دارد در اینجا تشکر کنیم از خانم رستمی بابت جمع آوری مطلب، خانم طاهری بابت تهیه گزارش و همچنین تشکر ویژه از خانم کاشیان بابت گزارش مدون و دقیق شون.

برای آشنایی بیشتر با روستای کندعلیا و غارموزه ی وزیری، پیشنهاد می کنیم دو فایل پی دی اف زیر را دانلود  و مطالعه نمایید.

غار موزه ی وزیری

روستای کندعلیا

این مطلب تا کنون 3 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : روستای ,امامه ,آثار ,موزه ,مسیر ,بازدید ,روستای امامه ,قرار گرفته ,مجسمه هایی ,کنار رودخانه ,آمفی تئاتر ,